Baktakéki  Egyházközség
Baktakéki Egyházközség
Hasznos információk
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Egyházközség története
 
Néhány érdekes videó
 
Hírek, események
Hírek, események : Karácsonyi szertartásaink értelmezése

Karácsonyi szertartásaink értelmezése

  2011.12.23. 07:40


 

 

A keleti egyházak liturgikus gazdagságáról elismerően nyilatkozott a nemrég boldoggá avatott II. János Pál pápa „Orientale Lumen” kezdetű apostoli levelében. Ennek a gazdag örökségnek a megőrzésére szólít fel bennünket a Keleti Egyházak Kongregációja által kiadott, és nyomtatásban már megjelent „Liturgikus Instrukció” is, mely „el akarja mélyíteni a hiteles keleti hagyományok hatalmas kincseinek ismeretét, melyeket féltő gonddal kell őrizni, s át kell adni minden hívőnek”.

Így mi sem újításként, hanem a Keletre jellemző, szimbólumokkal gazdagon megtöltött szertartási örökségünk megörzéseként, illetve elfeledett kincseink felélesztéseként fogalmaztuk meg ezen ismertetöt, ami szeretné olvasóit bevezetni abba a csodálatos világba, mely a Megváltó születésének ünnepét körülvevö istentiszteleteken keresztül akarja lelkünket és testünket bevonni az egész világmindenség karácsonyi örömébe.

Ajánljuk tehát fiataloknak és időseknek egyaránt, akik szeretnék megismerni a bizánciak karácsonyi istentiszteleti rendjét, s – mai szóval élve – szeretnék nyitott szívvel megérteni mi illö vagy épp mi nem „kompatibilis” ösi hagyományunkkal!


A görög liturgikus könyvek, illetve a régebbi orosz tipikonok a megtestesülés ünnepéhez a „Pászka” jelzöt illesztik.  Ugyanazt a kifejezést alkalmazzák tehát, melyet mi öseinktöl, és hazai görögkatolikus szokásvilágunkban a Húsvét ünnepéhez kapcsolunk: Pászka = Húsvét. De milyen Pászkáról van itt szó? Vajon mi okból teszik ösi könyveink egyenlövé Karácsonyt a Pászkával? 

Kelet a Karácsonyt Húsvéttal együtt „Pászkának” nevezi, mert nagyon szoros a kapcsolat a két ünnep között. A feltámadás elöfeltétele a megtestesülés: Jézus megszületik, hogy szenvedjen és meghaljon értünk, és feltámadásával megnyissa a bezárt Éden kapuit. Már Karácsonykor elhozta nekünk az üdvösséget, az isteni életet, amely Benne kezdettől fogva teljes, számunkra pedig a feltámadással és mennybemenetellel teljesül be.

Érdemes liturgikus énekeink közül néhány egyezést is felidézni. Szembeötlő a párhuzam, ha például egymás mellé állítjuk a két ünnep 9. királyi imaórájának 6. hangú záró sztihiráit:

KARÁCSONY

HÚSVÉT

Ma születik a Szüztől a minden teremtményt fenntartó Isten. (Háromszor)

Ma a fára függesztetik az, ki a földet a vizekre függeszté; (Háromszor)

És emberként pólyába takarják a természete szerint testnélkülit.

Töviskoszorúval koszorúzzák az angyalok királyát,

Jászolban fekszik az Isten, aki egykor, kezdetben megszilárdította az egeket.

vörös ruhába öltöztetik azt, ki az egeket felhőkkel felruházta,

Emlők tejével táplálkozik, ki a pusztában mannát árasztott a népre.

veréssel illetik azt, ki a Jordán vizében Ádám bűnét lemosta;

Bölcseket hív magához az Egyház Jegyese.

szögekkel kegyetlenül fölszögezik az Anyaszentegyház üdvözítő Jegyesét,

Ajándékukat elfogadja a Szüznek Fia.

lándzsával átdöfik a Szüznek Fiát.

Leborulunk a te születésed előtt, Krisztus!(Háromszor)

Leborulunk a te kínszenvedésed elött, Krisztus! (Háromszor)

Mutasd meg nekünk a te dicsőséges Istenjelenésedet is!

Mutasd meg nekünk a te dicső föltámadásodat is!

 

 

Nem feledhetjük azonban Karácsony és Vízkereszt kapcsolatát sem. Eredetileg január 6-án ünnepelték az Isten megjelenésének eseményét, ez az Epifánia (Úrjelenés). Késöbb a pogány napünnep (Sol invictus) kiszorítása miatt került december 25-ére, és így lesz egyik nap a születés másik a Jordánban való keresztelkedés ünnepe. Ez utóbbi neve továbbra is Epifánia, hiszen 30 évi rejtett élete után ekkor jelent meg Jézus nyilvánosan az emberek között.

Így azon sem csodálkozhatunk, hogy karácsonyi és vízkereszti szertartásainkat is a húsvétiak mintájára alkották. Mindhármat megelőzik a királyi imaórák, mindegyik elöestéjén vecsernyével összekötött Szent Bazil Liturgiát végzünk, mindegyiket megelözi a Nagy esti zsolozsma a Velünk az Isten izaiási énekkel – igaz, Húsvét esetében ez jóval elörébb kerül. Maga a Születés ünnep elötti hét pedig fö vonalakban a Nagyhét szertartásainak rendjét tükrözi, s némileg érvényes ez a Vízkereszt elötti napokra is.

Tudjuk azt is, hogy amint Húsvétot, úgy Karácsony ünnepét is megelözi a 40 napos böjt.

Lássuk mindezek karácsonyi értelmezését!

 

1. Királyi imaórák

Az ún. királyi imaórákat évente három alkalommal imádkozzuk: Karácsony és Vízkereszt elöestéjének délelöttjén, illetve Nagypénteken. E napokon a szokásos (állandó) három zsoltárból csak egy marad meg, a másik kettö mindig az adott ünnep mondanivalójához igazodik. Az órákon ószövetségi jövendöléseket, valamint Apostolt és Evangéliumot is olvasunk, s a szertartás középpontja ilyenkor az Evangéliumok felhangzása, illetve a 9. imaóra záró sztihirája, amely mintegy megnyitja az ünnepet.

A karácsonyi királyi imaórák a keleti egyházban különös jellegzetességekkel is bírnak. Egyes hagyományokban a megszokott módon végzik (az Evangéliumra kinyílik az ikonosztázion középsö kapuja, majd bezárul), másutt végig nyitott királyi ajtónál imádkoznak, jelezvén, hogy Krisztus születésével számunkra is megnyílik az ég. Sok helyütt a templom közepén, az analogionon (képcsókoló állványon) helyezik el az Evangéliumos könyvet, s ennek is jelképes értelmet adnak: Krisztus közénk jön, az égböl a földre, s immár nem rejti a betlehemi barlang, hanem mindenki elött felragyog, tanításának világosságában. A tömjénezés pedig, mely szintén kétféle módon ismeretes (vagy minden órán, vagy csak az elsőn és a kilencediken) a bölcsektől ajándékul hozott tömjén és mirha illatát érzékelteti.

A figyelmes imádkozó észreveszi, hogy a négy imaóra az egész karácsonyi eseménysort elmondja nekünk, az aggódó, töprengő Józseftől kezdve egészen az egyiptomi menekülésig. Ezzel lélekben már felkészítenek bennünket a küszöbön álló ünneppel való találkozásra!

Ha az elöest szombatra vagy vasárnapra esik, az imaórákat pénteken végezzük el, mivel az imaórák napja böjti nap. A bizánci hagyományban ugyanis a szombat nem böjti nap, a királyi imaórák napja viszont minden esetben az.

 

2. Nagy alkonyati istentisztelet Nagy Szent Bazil Liturgiájával

Amint Nagycsütörtökön a titkos vacsorára invitál bennünket az Egyház, úgy e karácsonyi szolgálat is az Isten vendégszeretetére irányítja figyelmünket. Ö úgy szereti az embert, hogy Fia földre jövetele által meghívja a titokzatos menyegzöi lakomára, mely az idök végén lesz igazán teljessé, a Bárány menyegzöjén. A nagycsütörtöki szövegtöl csak kissé eltérö imádság rámutat erre is, már a nap reggelén megadva az alaphangot.

A vecsernyei sztichirák ekkor már nem Krisztus önkiüresítéséről, megalázkodásáról beszélnek, hanem ránk vonatkozó hatását éneklik meg: elmondják milyen akadályok tüntek el a Fiú megszületésével („a korlát válaszfala leomlik, a tüzes kard megszünik, és a kerub az életfájától eltávozik, és én a Paradicsom élvezetében részesülök,”), és hogyan világosodik meg minden e szép születésnapon („Midön az Úr Jézus a Szent Szüztöl született, megvilágosította a mindenséget...”, „világosságot árasztván nekünk, Krisztus Istenünk, a te megjelenéseddel. Te világosság vagy a világosságtól, az Atyától való kisugárzás, mellyel mindenkit megvilágítasz.”), s miként lép be Isten Országa közénk e kenózis (önkiüresítés) által.

De beszélnek arról is, milyen ajándékot tudunk mi, emberek számára felmutatni, s ezt lélekben talán önmagunktól is mindig megkérdezzük:

„Mit hozzunk neked, Krisztus Istenünk, amiért megjelentél a földön, mint ember, érettünk, mert minden teremtményed hálát ajánl fel néked: az angyalok az éneket, az ég csillagot, a bölcsek ajándékokat, a pásztorok csodálatot, a föld barlangot, a puszta a jászlat, mi pedig a Szüz anyát. Örökkévaló Istenünk, könyörülj rajtunk!”

A szertartás során nyolc ószövetségi olvasmányt hallunk: ezek mintegy magukba foglalják, összesürítik az egész Ószövetséget, jelezvén, hogy „új teremtés” kezdödik, megszületik az „új Ádám”, s általa az egész kozmosz megújul. Az olvasmányok csoportjait tropárok szakítják meg, rámutatva Krisztus születésének egyetemes, kozmikus jellegére. Ezekkel a közbeénekelt liturgikus himnuszokkal gyönyörűen összekapcsolódik az Ószövetség tanítása és az Újszövetségben létrejött Egyház imádsága.

Mivel a vecsernye a legmagasztosabb szertartással, az isteni Liturgiával kapcsolódik össze, csúcspontja a Szent Titkokban való részesedés, mellyel valódi közelségbe kerülünk a titkos asztalhoz meghívó Úrral.

Csonka nagy alkonyati istentisztelet: Egy különleges istentiszteleti forma az, mellyel az idei esztendőben találkozunk, amikor ugyanis Karácsony és Vízkereszt napja vasárnapra esik, az előestén a tipikon szerint „csonka nagyvecsernye” van, tehát a vecsernyéhez nem kapcsolódik Szent Liturgia,. A „Teljesítsük esti könyörgésünket” kezdetü ekténia után megvan a föhajtás („Fejeteket hajtsátok meg az Úrnak”), s az erre mondott papi fennhangot már a nagy elbocsátó követi. A többi rész ekkor sem marad el: az éjszakai virrasztáson, a nagy esti zsolozsmával egybekötött lítia (kenyéráldás) szertartása után imádkozzuk az alkonyati szolgálat ekkor hátramaradó részeit.

A nagy elbocsátó végén, az ambonon a pap gyertyával kezében az ünnepi tropárt és kontákot énekli, mely itt egy önálló kis szolgálatként még nem az ünnep beálltát jelzi (hisz az ezt követö étkezés az elöírások szerint böjti jelleget hordoz), hanem felhív a lélek remegö várakozására, bensőnk tisztaságának megőrzésére az éjjeli nagy találkozásig. Elöénekli az ünnepet, amely később kezdödik majd meg, az éjjeli szolgálaton. (Ez is önálló sajátosság, hisz más esetekben az alkonyati szolgálat tropárja már az ünnep kezdetét jelenti.)

Mivel ilyen szertartás csak évek sora elteltével ismétlödik, érdemes meglátnunk ennek szépségét is. Ilyenkor Nagy Szent Bazil Liturgiáját magán az ünnepnapon, azaz vasárnap végezzük.

 

3. Éjszakai virrasztás: Nagy esti zsolozsma lítiával, és reggeli istentisztelet

Az egész éjszakai virrasztás rendjében Karácsony és Vízkereszt alkalmával érdekes változást látunk. Hagyományosan a virrasztó istentisztelet az alkonyati zsolozsmával veszi kezdetét, és a reggeli istentisztelettel fejezödik be. Ezeken az ünnepeken viszont az alkonyati szolgálatot kiemelik a virrasztás rendjéböl, és Szent Bazil Liturgiával (vagy „csonka” vecsernyeként) végzik el, s így a virrasztás rendje a nagy esti zsolozsmával veszi kezdetét.

Felmerül a kérdés: vajon Karácsony éjszakáján mi szükség erre a bünbánati hangvételü, zsoltárokkal teli, monotonnak türö szertartásra?

Kelet válasza világos. Az Ünnep most is Krisztus születését és annak ránk vonatkozó hatását tárja elénk. Ezek által nem csak megemlékezünk („anamnézis”) e születésröl, hanem átéljük a ma is történö eseményt. Célunk a megszületett Isten befogadása, a Vele való bensöséges találkozás! Ez sokkal több, mint puszta emlékezés: személyesen Öt akarjuk befogadni! Az Ö fogadásához viszont bűnbánatra van szükség, még az éj e szép pillanataiban is. „Krisztus a mennyből jö”, de bünbánattól indíttatva szükséges elébe mennünk, hogy a kellö pillanatban, a bölcsekkel és pásztorokkal lélekben mi is odaérhessünk a nagy találkozásra. A nagy esti zsolozsma lelkünk Istenhez való fokozatos eljutásának útját, bensönk olykor viszontagságos „betlehemi zarándokútját” jelenti.

Ez a szertartás három nagy részböl áll, egyes hagyományokban háromszor nyílik meg a királyi ajtó, és a zsoltárok olvasását is háromszor szakítja meg az ünnepi énekek sora.

Még egy fontos momentum: sokak tudatában a „Velünk az Isten” izaiási éneke egyenlö a karácsonyi vigassággal! Ez sem teljesen igaz. Mint szó volt már róla, ez a prófétai ének minden Nagy esti zsolozsma része (minden böjti hétköznap is imádkozzuk!), csak mi szoktunk hozzá, hogy Karácsony éjjelén énekeljük ezzel a szép ünnepélyességgel. Persze, Izaiás énekének amint van nagyböjti, úgy van karácsonyi üzenete is: megtestesülésével az Úr minden népet magához hív, találkozásra invitál!

A lítia szertartása a hálaadó, bűnbánó és Istent dicsöítö zsolozsmai hangvétel után a karácsonyi öröm beálltát jelenti az éj adott órájában. Ezt követik a vecsernyéböl elhagyott részek, az elöverses sztichiráktól kezdődően. Az Egyház gondoskodó szeretete válik láthatóvá: a lítia „buzgó könyörgés” is, melyben mindazokért fohászkodunk, akik még nincsenek készen („aggódó, gyötrödö keresztény lélekért”) a megszületett Kisded elötti hódolatra.

A hajnali istentiszteletet az angyalok éneke kezdi: „Dicsöség a magasságban Istennek”; majd imádkozván meglátjuk az Urat, – a tropár szerint – „megjelent nekünk, és megvilágosít minket” az istenismeret világosságával. A hajnali szolgálat énekei feltárják a Karácsony ünnepének teológiai, de lelki üzenetét is, s az elején és végén keretként felhangzó ünnepi tropár bontakozik ki sok más énekben: a fényének a tropár elsö részét, az ipákoj annak második részét tárja fel újra költöi megfogalmazásban. A kánonok is mind dogmatikai, mind lelki tartalmakat énekelnek, hogy tanítsanak és segítsenek a mélységes karácsonyi titok emberi felfogására.

A hosszú virrasztó szertartás egészen átalakítja a lelkünk betlehemi útja és a megérkezés örömének képe: keressük a „jelet”, mely elvezet ahhoz a Krisztushoz, aki lelkünk újjászületésére hív e szép istenszolgálat során!


 

+Fülöp - Kanyó Árpád

 

 

 
Szent Illés Webrádió
 
Képtár
 
Pontos idő
 
Érdekes Helyek

www.exarchatus.hu

//apagyigk.gportal.hu

www.katolikus.hu

www.parochia.hu

gorogkatolikus.hu

ezsau.gportal.hu

www.ifjusagizarandoklat.hu

lacacseke.hupont.hu

 

 
Videók egyházközségünk életéből
 
Itt jártak száma
Indulás: 2009-11-30
 
Zenehallgatás
 
1

 
Tartalom

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?